woensdag 27 maart 2013

Tutorial: wall

Since I got some questions on how I made the bricks in the wall on my journal page (HERE)  I decided to make a quick step by step.

Omdat ik verschillende vragen kreeg over hoe ik de stenen in de muur maakte op mijn art journalpagina ( HIER ) heb ik besloten om een klein stappenplan te maken voor jullie.

* * * * * * * * * * * * * 

First step was putting gesso on my page.  since it is a sketchbook I want to protect my paper as much as possible, and it makes my pages white since they are yellowish.  On my ATC used here I putted a thicker gesso with a creditcard.  Leaving some spaces free (= darker places have no gesso)

De eerste stap op mijn pagina was gewoon gesso aanbrengen.  Aangezien het een gewoon sketchbook is geeft dit al wat bescherming aan mijn papier en bovendien worden mijn pagina's zo wit.
Op het ATCtje hier heb ik een dikkere gesso aangebracht met een kredietkaart.  Hierbij liet ik sommige delen gewoon vrij ( dit zijn de donkerdere plekken op de foto )


Second step is putting a first layer of color.  Since some parts of the paper have no gesso the color becomes darker ther.  This gives you a first depht in your ATC or page.

Als tweede stap gaan we een eerste laagje met kleur aanbrengen. Op de plaatsen waar geen gesso zit wordt de kleur automatisch donkerder.  Zo krijg je al een eerste diepte in je ATC of pagina.


If you want you can wet your finger a little bit now and erase some of the distressink since this ink is waterbased.

Als je dit wil kan je nu met een vochtige vinger wat kleur van je distressinkt wegnemen aangezien dit een inkt is op waterbasis.


I tried to protect my first layer of waterbased ink so tried to spray some hairspray on top of it.  I got a lovely effect of little spots.

Om deze laag wat te proberen beschermen sprayde ik er met een haarlak over en ik kreeg het leuke effect dat de kleur wat weggeduwd werd in vlekjes.



Next step is making the bricks.  I coloured my gesso with some paint and ink.  Not to much only to avoid I end up with white lines at the end. Using a stencil of TCW putted the thick gesso on my page-ATC.  Play around with your geso to get some texture.  If you want you can heat it with a heatgun to become even more texture !!

De volgende stap is het maken van de stenen zelf.  Ik kleurde mijn dikkere gesso met wat verf en inkt.  Niet te veel, enkel een klein beetje kleur om te voorkomen dat ik later eindig met witte lijnen.  Als je de gesso aanbrengt in het TCW stencil kan je met je paletmes wat spelen om structuur te krijgen ( deppen, wrijven...)
Wil je nog meer structuur dan kan je de gesso verhitten met een heatgun.  Let op dat je het niet te heet laat worden ;-) 


When the gesso has completely dried you can get more color onto your wall.  At the end you can colour only your bricks using your template again.  So it's important to remember what part of the stencil you used ;-)

Als de gesso volledig droog is can je opnieuw met je inkt aan de slag om nog meer kleur aan te brengen. Als laatste kan je de stencil opnieuw over je stenen leggen en enkel de stenen donkerder maken.


Taking some stamps and shapes to finish the ATC...

En dan nog wat stempels en ponsjes nemen om de ATC af te werken :-)


Underneath the bricks there is more structure than on my art page but the only reason for this is that here on the ATC I didn't cover my paper completely with the gesso.  Hope you enjoyed the tutorial.

Onder de stenen zit meer structuur in de muur dan op mijn artjournal pagina.  Dit komt alleen maar omdat ik hier op mijn ATC mijn papier niet volledig met gesso heb gedekt.  Ik hoop dat jullie het leuk vonden.

5 opmerkingen:

  1. de atc en je artpagina zijn fantastisch
    bedankt om de uitleg te delen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superbedankt voor deze leuke tutorial

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je een tutorial hebt gemaakt!!
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel erg bedankt voor het beschrijven van de stenen, geweldig, het is een super gaaf idee, je hebt ook mooie kaarten, je hebt er een volger bij, leuk als jij mij volgt.
    Groetjes Bennarda

    http://balliescreationballie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...