zaterdag 12 augustus 2017

Jump...

It has been a while since I shared something from my Breathe art journal. Sometimes I feel the need to create in it more than other moments.
Today I do want to share a video I made some months ago but didn't share here yet.

It's a page that has so many hidden messages what makes it one of my most meaningful pages in my journal. I hope you enjoy the video...

Het is al een hele tijd geleden dat ik nog een pagina uit mijn Breathe journal deelde. Soms heb ik meer nood om daarin te werken dan op andere momenten.
Vandaag deel ik graag een video die ik een hele tijd geleden maakte maar hier nog niet deelde. Het is een pagina dat zoveel verschillende elementen heeft met betekenis voor mij waardoor het een van de meest waardevolle pagina's is. Ik hoop dat jullie de video leuk vinden...



If you wonder how I got these rusted metals... just natural rust and it's as easy as can be.
Als je benieuwd bent hoe ik de geroeste metalen rondelen kreeg... gewoon natuurlijk roest en het is zo makkelijk te krijgen.



To start I try to put some dents into my metal. Not very easy but I bang on it using a hammer, lay them down on some rough stones and scratch them by moving them around using my foot.
Then it's time to give them a bath... and a second one that is made of pure white vinegar. You can dilute it down to half water-half vinegar if you want to reduce the smell. When they have been in there for a couple of hours or overnight you can take them out. You'll see them turn black, other metals don't change colour, that depends on the metal.
While they are still wet throw some  regular table salt on top of them. As little or as much as you want. The more you put on, the better your metals will be "eaten" and rust.

Om te beginnen probeer ik altijd wat krassen en deuken in mijn metaal aan te brengen. Niet altijd even makkelijk maar ik sla er op met een hamer of leg ze op ruwe stenen en kras ze erover heen met mijn voet.
Dan even afwassen en daarna gaan ze in een bad met puur witte wijnazijn. Je kan het voor de helft verdunnen met wat water als je de geur wat wil dempen. Laat hen er een paar uren of tijdens de nacht in liggen voor je ze er uit haalt. Je zal zien dat sommigen verkleurd zijn, niet elk metaal reageert hetzelfde.
Nu ze nog nat zijn gooi je er gewoon tafelzout over. Je kan kiezen hoeveel zout je er op gooit. Hoe meer zout, hoe meer je metaal wordt "aangevreten" en hoe meer roest je krijgt.



Give it another couple of hours or leave it overnight again. And there it is…beautiful rust. If you wipe your metals however you’ll see you can still remove a lot of the rust. So either you seal it with a varnish or you just go and repeat these two steps again. Don’t be scared, the vinegar will take away all the rust but when you give it a second batch of salt it returns. You can go and repeat these steps as much as you want until you are happy with the results. I only do these steps twice and finish off by removing some of the salt I have put down in the end. Then I lay them outside a couple of days when it’s raining.  And you’ll see how beautifully the rusting really gets.

Laat het zout er opnieuw een paar uren of een nachtje op liggen. En daar is het: prachtig roest. Als je echter over je metaal wrijft zal je zien dat het roest voor een groot deel weg kan gehaald worden. Dus je kan er voor kiezen om het nu gewoon te beschermen met een laagje vernis uit een spuitbus bijvoorbeeld of je kan de stappen gewoon even herhalen. Niet schrikken als je ziet dat je roest verdwijnt als je het in het azijnbad legt. Als je er later opnieuw zout op gooit komt het gewoon terug. Je kan deze stappen nog vaker herhalen maar ik stop na twee beurten. Daarna kies ik er echter voor om mijn metaal nog even in de regen buiten te leggen met deze geroeste metalen als gevolg. 


All that is left now is creating ^.^ If you try it out...let me know on any of my social media, I would love to see what you create.

Het enige wat je nu nog moet doen is creatief aan de slag gaan ^.^ Als je het uitprobeert, geef dan zeker eens een gil op mijn sociale media, ik zie heel graag wat jullie allemaal maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...